თუ Food Safety Alliance – ის აქტიური მკითხველი ხართ, გეცოდინებათ, რომ ‘’ფერმიდან სუფრამდე’’ არსებობს დიდი და მრავალფეროვანი ჯაჭვი, რომლის ყველა კომპონენტიც საკვების სიჯანსაღისა და უვნებლობისთვის თანაბარმნიშვნელოვანია. ერთ-ერთი ასეთი კომპონენტი სწორედ დისტრიბუცია და მასთან დაკავშირებული ყველა ასპექტია.
თითოეულ ადამიანს ერთხელ მაინც შეუმჩნევია სატვირთო, სპეციალური მანქანა ან დიდი ზომის გადამზიდი სამარშუტო ტაქსი, რომელსაც ნედლეული, ნახევარ-ფაბრიკატები და სხვა პროდუქტები დიდი რაოდენობის გადააქვს. ამ პროცესს დისტრიბუცია ეწოდება, ხოლო ადამიანს, რომელიც სხვადასხვა ობიექტებს პროდუქციით ამარაგებს – დისტრიბუტორი.
დღეს გამართული სადისტრიბუციო პროცესი კომპანიისთვის წარმატების ერთ-ერთი ძირითადი საშუალებაა. ავთენტურ სადისტრიბუციოს ქსელს მნიშვნელოვნად შეუძლია გაზარდოს კმაყოფილ მომხმარებელთა რაოდენობა და მოგება მოუტანოს ბიზნესს. სადისტრიბუციო სისტემა წარმატების მნიშვნელოვანი ბერკეტია კონკურენციის პირობებში როგორც შიდა, ისე საერთაშორისო ბაზარზე.
კომპანიები უამრავ რესურსს, ენერგიას და ფინანსებს ხარჯავენ იმისათვის, რომ მოახდინონ სწორი სადისტრიბუციო პროცესის დაგეგმარება, მართვა და შემუსავება. ბიზნესის საქმიანობის დროს დისტრიბუციის როლი დიდია, ამიტომ საჭირო და აუცილებელია ისეთი სადისტრიბუციო პროცესის შემუშავება და აღსრულება, რომ ამ ყველაფერმა სარგებელი მოუტანოს კომპანიას, თავის მხრივ, კმაყოფილი დატოვოს მომხმარებელი და ბიზნეს ოპერატორი.
ვინ არის დისტრიბუტორი და რა მოვალეობები აქვს მას?
ზოგადად, დისტრიბუტორის პირველი ამოცანაა ნებისმიერი პროდუქტისთვის გაყიდვების მასშტაბების გაფართოება. დისტრიბუტორი არის შუამავალი მწარმოებელსა და მიმღებს შორის, რომლებიც უკვე არიან დაკავებულნი საქონლის პირდაპირი მიყიდვით საბოლოო მომხმარებლამდე. ერთი ან მეტმა დისტრიბუტორმა შეიძლება იმუშაოს ერთდროულად როგორც რამდენიმე ქვეყნის ბაზარზე, ასევე ადგილობრიბ ბაზარზე სხვადასხვა კომპანიასთან.
დისტრიბუტორის მოვალეობებია:
დისტრიბუტორთა 5 ტიპი
სადისტრიბუციო აქტივობები შეიძლება იყოს მარტივი ან რთული, თქვენი არჩევანის მიხედვით. ზოგჯერ კომპანიები/ბრენდები იყენებენ რამდენიმე სადისტრიბუციო არხს ან ტიპს. წაიკითხეთ მეტი დისტრიბუტორების ტიპების შესახებ, რომლებიც ჩვეულებრივ გვხვდება მიწოდების ჯაჭვის ნაკადში.
1. პირდაპირი დისტრიბუტორი/Direct distributor
პირდაპირი დისტრიბუტორები არიან მხარეები, რომლებიც აწვდიან პროდუქტს უშუალოდ მომხმარებლებს. მწარმოებლები ასრულებენ თავად პროდუქტის დისტრიბუტორების როლს. ამ ტიპის დისტრიბუტორი არის ადამიანი სხვა შუამავლის გარეშე. იგი ყიდის პროდუქტებს მომხმარებლებზე საწარმოო ქარხნების მეშვეობით, შეკვეთით, ელექტრონული ფოსტით, ელექტრონული კომერციის ვებსაიტებით, ოფლაინ მაღაზიებით და კარდაკარ გაყიდვებით. გვხვდება რამდენიმე ინდუსტრიაში, როგორიცაა ავტომობილები, ტექნიკა და სოფლის მეურნეობა. უპირატესობა არის მომხმარებლის ნდობა და გამოცდილება.
2. არაპირდაპირი დისტრიბუტორი/Indirect distributor
არაპირდაპირი დისტრიბუტორები აერთიანებენ დამატებით მხარეებს, რათა გააფართოვონ სადისტრიბუციო ქსელები და მიაღწიონ მეტ მომხმარებელს. მაგალითები: აგენტები, ბროკერები, კომისრები, იმპორტიორები, საბითუმო და საცალო მოვაჭრეები. ისინი არსებობენ სურსათის უვნებლობის ინდუსტრიაშიც.
3. ინტენსიური დისტრიბუტორი/ Intensive Distributor
ამ ტიპის დისტრიბუტორის მთავარი მიზანიო პროდუქტის სხვადასხვა გაყიდვების არხში მაქსიმალური გავრცელებაა. ინტენსიური დისტრიბუტორები მოიცავს სუპერმარკეტებს, ცენტრებსა და უნივერმაღებს. ისინი ყიდიან პროდუქტებს ხელმისაწვდომ ფასად.
4. შერჩევითი დისტრიბუტორი/Selective Distributor
შერჩევითი დისტრიბუტორი არის ექსკლუზიური დისტრიბუტორებისა და ინტენსიური დისტრიბუტორების ნაზავი. ამ ტიპის დისტრიბუტორი აბალანსებს სწორი ადგილმდებარეობის არჩევას შერჩევითი მაღაზიებიდან გაყიდვის მეტი შესაძლებლობით. გაყიდვები ხორციელდება თანამდებობის პირების გარეთ სხვა მაღაზიების ჩართვით.
5. ექსკლუზიური დისტრიბუტორი/Exclusive Distributor
დისტრიბუტორის ტიპი, რომელიც მუშაობს ექსკლუზიურად რამდენიმე ავტორიზებულ მაღაზიაში და კონკრეტულ ადგილას, რათა შეინარჩუნოს შესაბამისი ბრენდის ექსკლუზიურობა. ჩვეულებრივ გამოიყენება მდიდრულ ბიზნესში. მაგალითი: ძვირადღირებული ჩანთები ხელმისაწვდომია რამდენიმე ოფიციალურ მაღაზიაში შერჩეულ ადგილებში. ამ ტიპის დისტრიბუტორს აქვს ძალიან დიდი კონტროლი კონტრაქტების მოლაპარაკებისა და განაწილების სისტემებზე, რადგან საქონელი იყიდება შეზღუდული რაოდენობით.
სადისტრიბუციო პროცესი მსოფლიო ეკონომიკის და გაყიდვების ერთ-ერთი მთავარი მამოძრავებელი ძალაა. ძლიერი სადისტრიბუციო კომპანიები ნიშნავს ძლიერ მომსახურეობის სფეროს,ხხოლო ძლიერი მომსახურეობის სფერო ნიშნავს ბევრ კმაყოფილ მომხმარებელს და ძლიერ ეკონომიკას. ამ სასიცოცხლო ჯაჭვის მუშაობისთვის საჭიროა თავდაუზოგავი შრომა წარმატებისთვის დამომხმარებელზე ორიენტირებული კომპანიების სიმრავლე ბაზარზე და რა თქმა უნდა სუფთა, უვნებელი და ჯანსაღი სურსათის მიწოდება მომხმარებლამდე.
მომზადებულია წყაროზე დაყრდნობით:
https://www.advotics.com/en/5-types-of-distributors-in-supply-chain/
https://www.food-safety.com/articles/4621-driving-best-practices-in-distribution
მიიღე ყოველკვირეული სიახლეები და ინფორმაცია სურსათის უვნებლობასთან დაკავშირებით